Werkwijze
Werkwijze
De doelgroep van het Auris College Rotterdam vraagt om extra aandacht voor haar leerlingen. Voor sommige leerlingen zijn extra aanpassingen nodig in het dagelijks contact of is met een kleine aanpassing in de voorzieningen al een groot verschil gemaakt. Hieronder beschrijven wij een aantal kenmerken van onze werkwijze.
Klassen en mentoren
Bij het indelen van de klassen houden wij rekening met het volgende:
- Mogelijkheden van de leerling.
- Testresultaten.
- Vorm van onderwijs (praktijkonderwijs of vmbo)
In de onderbouw plaatsen wij dove- en slechthorende leerlingen zo veel mogelijk bij elkaar. Dit doen wij ook met leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis. Wij streven naar een gemiddelde groepsgrootte van 15 leerlingen.
Elke klas heeft een eigen mentor. De mentor is de eerste contactpersoon voor uw zoon of dochter en voor u. Tevens heeft elke klas een schaduwmentor voor momenten dat de eigen mentor afwezig is.
Aanpassingen gebouw
Om het onderwijs aan te laten sluiten op de behoefte van onze leerlingen, hebben wij de volgende aanpassingen gedaan.
- Wij hebben vaklokalen voor verschillende vakken zoals koken, techniek, zorg & welzijn, kunstvakken, natuur- en scheikunde en lichamelijke opvoeding.
- Wij hebben behandelruimtes voor logopedie en krachttraining.
- Wij hebben een schoolbibliotheek met een aantal boeken met aangepast niveau.
- Wij hebben speciale voorzieningen aan wanden en plafond aangebracht om de akoestiek zo optimaal mogelijk te maken.
- Wij stellen het meubilair in de theorielokalen zo op dat leerlingen en docent elkaar goed kunnen zien.
- Er is extra verlichting en van twee zijden daglicht in verband met het spraakafzien door slechthorende en dove leerlingen.
- De lokalen zijn uitgerust met een digitaal schoolbord.
Leerlingenzorg
Leerlingen in ons onderwijs hebben een andere ondersteuning nodig dan leerlingen in het regulier onderwijs. Het Auris College Rotterdam biedt deze ondersteuning. Met u en met uw kind stellen we jaarlijks een ontwikkelperspectiefplan (OPP) op. Hierin staan de doelen die we samen willen behalen.
De Commissie van Leerlingenzorg bekijkt welke zorg en ondersteuning een leerling nodig heeft. Dit kan bijvoorbeeld logopedie, krachttraining of ondersteuning buiten school zijn. In deze commissie zitten de volgende medewerkers:
- de mentor
- de logopedist
- de zorgcoördinator
- een teamleider
- de orthopedagoog
- de schoolmaatschappelijk werker
De Commissie van Leerlingenzorg ondersteunt u bij de aanvraag van een onderwijsarrangement of ondersteuningsarrangement.
Soms is er meer zorg nodig. We bespreken uw kind dan in het Zorg en Advies Team (ZAT). De volgende externe deskundigen kunnen toegevoegd worden in dit team.
- de leerplichtambtenaar
- een medewerker Bureau Jeugdzorg
- de wijkagent
- een medewerker GGMD (doventeam)
- de schoolverpleegkundige
- een medewerker van het wijkteam
Logopedie
Wij bieden drie vormen van logopedie.
- Individuele logopedie.
- Groepslogopedie.
- Indirecte logopedie.
Welke vorm van logopedie wij inzetten voor een leerling, staat in het handelingsplan van de leerling. In dit plan staat welke doelen wij willen behalen met een leerling.
Groepslogopedie
Alle klassen krijgen groepslogopedie om de sociaal communicatieve vaardigheden te verbeteren. In de onderbouw ligt het accent op een goede luisterhouding en beurtgedrag. Ook oefenen wij hier alledaagse situaties zoals ‘hoe vraag je iets?’ of ‘hoe stel je jezelf voor?’. In de bovenbouw oefenen we vaardigheden rond thema’s als ‘het telefoongesprek’ of ‘het sollicitatiegesprek’. In alle groepslessen werkt de logopedist samen met de mentor, de docent Nederlands of met een therapeut.
Individuele logopedie
Of een leerling individuele logopedie krijgt, hangt af van de volgende factoren.
- De motivatie van de leerling.
- De mate van TOS of D/SH.
- De invloed van de stoornis op het sociaal-emotioneel functioneren van de leerling.
- De behoefte aan en baat bij individuele logopedie.
- De leerling heeft een stoornis in de articulatie.
- De leerling is onvoldoende verstaanbaar voor anderen.
- De leerling heeft een stoornis in de auditieve functies. De logopedist traint het auditief geheugen en geeft hoortraining.
- De leerling stottert of spreekt onduidelijk.
- De leerling heeft een spraaktaalstoornis waardoor de communicatie tussen de leerling en zijn omgeving niet goed verloopt.
- De leerling heeft oefening nodig in communicatieve situaties.
Indirecte logopedie
Bij indirecte logopedie geeft de logopedist advies aan docenten in hun communicatie met de leerling. Dit advies wordt vastgelegd in het handelingsplan van de leerling.
Dove en slechthorende leerlingen
Hoorapparatuur
Leerlingen die een hoortoestel nodig hebben zijn verplicht het hoorapparaat op school te dragen en te gebruiken. De school adviseert de ouders het hoortoestel te verzekeren. In geval van nood kan de leerling batterijen lenen bij de conciërge.
Soloapparatuur
Door soloapparatuur vindt er een directe geluidsoverdracht plaats tussen docent en leerling. De leerlingen die hier baat bij hebben dragen soloapparatuur. Soloapparatuur is bestemd voor slechthorende en dove leerlingen. Het verbetert de informatieoverdracht tussen de docent en de leerling. De leerling krijgt een ontvanger. De docent draagt een zender.
Gebarentolk
Dove mensen hebben voor een bepaald aantal uur recht op een tolk in de privésituatie en de werksituatie. Het Auris College Rotterdam regelt op verzoek bij voorlichtingsavonden een gebarentolk. In lessituaties is de docent verantwoordelijk voor het juist overbrengen van de informatie. De school heeft de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in nascholing. Hierdoor zijn er docenten en onderwijsassistenten die de aangeboden informatie kunnen tolken. Tijdens excursies of andere activiteiten op of buiten school, kiezen wij er soms voor om een externe tolk in te zetten.
TOS
Toetsing
- Wij gebruiken methodes/materialen en toetsen die evidence-informed zijn en passen bij onze doelgroep. Indien de bestaande methodes/materialen en toetsen niet passend zijn, worden deze onderbouwd aangepast of zelf ontwikkeld.
- Toetsen en examens worden aangepast voor leerlingen met een TOS volgens het Simea protocol.
- Wij maken gebruik van methode-onafhankelijke toetssystemen om de leerlingen te volgen in hun cognitieve ontwikkeling.
Docent activiteiten
- We gebruiken middelen om de communicatie binnen het onderwijs visueel te ondersteunen.
- Wij hebben expliciete aandacht voor taal. Ons intensieve taalaanbod is geïntegreerd in alle vakken en gericht op het vergroten van de taal- en communicatievaardigheden van onze leerlingen.
- Wij maken hiervoor gebruik van specifieke leeractiviteiten, methodes en methodieken.
- Wij werken met een specialistisch en intensief technisch leesaanbod.
- Wij geven onze lessen volgens de stappen en principes van het directe instructiemodel.
- Er is een specialistisch en intensief begrijpend lees- en luisteraanbod.
- Wij besteden expliciete aandacht aan ‘leren leren’ en executieve functies.
VMBO
Ons onderwijs is erop gericht om leerlingen te laten overstappen naar het reguliere onderwijs. Bij de start van de studieloopbaan op onze school bepalen wij aan de hand van de ondersteuningsbehoefte van de leerling welk curriculum wordt gevolgd. Onze leerlingen stromen na het 2-jarig curriculum in bijna alle gevallen uit naar de bovenbouw van een reguliere vmbo opleiding. Samen met u zorgen we ervoor dat uw zoon of dochter een geschikte plek vindt om zijn of haar vmbo diploma te behalen of binnen een andere onderwijsvorm verder te leren.
In het eerste jaar bepalen wij op welk niveau de leerling het onderwijs volgt in het tweede leerjaar. Het kan ook zijn dat we zien dat uw zoon of dochter beter naar de praktijkroute kan overstappen. Dit bespreken we altijd met u.
Leerlingen volgen vooral de reguliere vmbo-vakken. Daarbij is er blijvende aandacht voor de ontwikkelingen van communicatieve en sociale vaardigheden. In het vmbo geven wij les op drie niveaus:
- basisberoepsgerichte leerweg (BB)
- kaderberoepsgerichte leerweg (KB)
- theoretische leerweg (TL)
Wilt u meer informatie over de lessen? In de leerroutekaarten (beleidsdocumenten) ziet u welke leerstof wij per vak aanbieden in een leerjaar en op welke manier wij dit doen.
Praktijkroute
De praktijkstroom is een vijf- of zesjarige opleiding voor leerlingen die naast hun stoornis moeilijk kunnen leren. Praktisch bezig zijn is één van de belangrijkste kenmerken van ons onderwijs: al doende beleven en leren. We bereiden de leerlingen voor op een van de onderstaande uitstroom mogelijkheden:
- Doorleren, een Entree Opleiding of mbo niveau 2
- Betaalde arbeid (in eigen tempo met of zonder ondersteuning zelfstandig werken)
- Beschutte arbeid (extra ondersteuning op de werkvloer)
- Dagbesteding (geen loon, wel uitkering)
Ons onderwijs is gericht op de communicatieve redzaamheid van de leerling. Dit staat in alle lessen centraal. Naast de algemene vakken zoals Nederlands, rekenen, Engels en lichamelijke opvoeding krijgen de leerlingen ook burgerschapskunde en vakken gericht op sociale vorming (beeldende vorming, Rots en Water, dans, muziek). Daarnaast worden er ook praktische vakken gegeven zoals techniek, koken, dienstverlening en groen. Tijdens speciale doelgroepuren is er aandacht voor de manier waarop leerlingen met hun beperking omgaan.
In de onderbouw krijgen de leerlingen lessen in alle praktijkrichtingen. Vanaf leerjaar 3 kiezen de leerlingen een sector waarin ze verder gaan leren. Het Auris College Rotterdam biedt de volgende sectoren aan: horeca, schoonmaak, handel, groen en techniek.
Een aantal van de geleerde vaardigheden kunnen leerlingen toepassen binnen de school. Zij verzorgen bijvoorbeeld de schoonmaak van de personeelskamer, doen de schoolwas, houden de keuken schoon, vullen de kopieermachines aan etcetera.
Voor alle leerlingen die de praktijkroute volgen, kijken wij of het mogelijk is om een SVA-certificaat te behalen. SVA staat voor scholing voor arbeid. Dit is een certificaat dat door bepaalde werkgevers wordt erkend. Deze werkgevers zeggen wat een leerling moet kunnen om bij hen te werken. Wij toetsen dit tijdens een examen.
Een leerling kan één van de volgende (branche)certificaten behalen:
- Handel: Werken in de winkel.
- Schoonmaak: Werken in de schoonmaak.
- Horeca: Werken in de keuken.
- Groen: Werken in het groen.
- Techniek: Werken in de metaal. Werken in de houtbranche.
- VCA (veiligheidscertificaat aannemers)
Wilt u meer informatie over de lessen? In de leerroutekaarten (beleidsdocumenten) vindt u informatie over de manier waarop wij de lessen geven.
Begeleiding op de reguliere school
Auris geeft begeleiding in het vo en mbo aan leerlingen die doof of slechthorend zijn of een taalontwikkelingsstoornis hebben. De begeleiding is voor de leerling en de leraar.
Zorg
Dove en slechthorende kinderen of kinderen met een taalontwikkelingsstoornis kunnen zich vaak moeilijk uiten. Het is het soms lastig om contact te maken met vriendjes of om alleen te spelen. Hierdoor kan uw kind minder zelfvertrouwen hebben. Is dit zo bij uw kind of vindt u het lastig om contact te maken met uw kind? Of heeft u wellicht ondersteuning nodig bij de opvoeding?
Bokslessen
Op het Auris College worden bokslessen aangeboden als een unieke manier om zelfvertrouwen bij leerlingen te bevorderen. Door middel van boksen leren de leerlingen niet alleen fysieke vaardigheden, maar ontwikkelen ze ook mentale kracht en zelfverzekerdheid. Deze lessen bieden een veilige en ondersteunende omgeving waarin leerlingen kunnen werken aan het opbouwen van zelfvertrouwen, het leren omgaan met uitdagingen en het ontwikkelen van doorzettingsvermogen. Bovendien stimuleren de bokslessen teamwork en sociale interactie, waardoor leerlingen zich meer verbonden voelen met elkaar en hun eigen capaciteiten. Dit helpt hen niet alleen op school, maar ook in hun verdere leven buiten de schoolmuren.
Auris Zorg
Auris Zorg biedt verschillende mogelijkheden om u en uw kind te ondersteunen. Bijvoorbeeld met ambulante behandeling in gezinnen. U krijgt dan meer inzicht in de beperking van uw kind, waardoor het contact verbetert. Voor kinderen en jongeren van 6 tot 23 jaar Auris ambulante behandeling: Krachttraining. Ook biedt Auris cursussen voor kinderen en voor ouders.
Stage
Stages
Op het Auris College wordt het belang van stage erkend als een essentieel onderdeel van het onderwijsprogramma, omdat het leerlingen de kans biedt om waardevolle praktijkervaring op te doen en zich voor te bereiden op hun toekomstige loopbaan. Het stagebureau speelt hierbij een cruciale rol door leerlingen te ondersteunen bij het vinden van geschikte stageplaatsen die aansluiten bij hun interesses en capaciteiten. Door middel van deze praktijkgerichte ervaringen worden leerlingen niet alleen blootgesteld aan verschillende werkgebieden, maar ontwikkelen ze ook belangrijke vaardigheden zoals samenwerking, verantwoordelijkheid en zelfstandigheid, die van onschatbare waarde zijn voor hun persoonlijke en professionele groei.
Buurtrestaurant en Link2Work
In samenwerking met de gemeente Rotterdam en Stichting Link2Work wordt een wijkrestaurant in het gebouw van het Auris College uitgebaat. Leerlingen maken op dinsdag en donderdag een lunch voor (seniore) bewoners uit de wijk. Onder professionele begeleiding vinden verschillende werkzaamheden plaats in het kader van hun opleiding. Leren in de praktijk binnen de educatieve en bekende omgeving van de school.
Kinderboerderij
Een bijzondere vorm van stagebeleving wordt aangeboden door middel van begeleide werkzaamheden op de kinderboerderij. Deze ervaring biedt niet alleen praktische vaardigheden aan, maar stimuleert ook de sociale interactie en het zelfvertrouwen van de leerlingen. Door middel van het werken met dieren en het onderhouden van de boerderij, leren leerlingen belangrijke aspecten van verantwoordelijkheid, zorgzaamheid en samenwerking.
Vragen?
Heeft u vragen over de school of wilt u graag advies? Neem dan contact met ons op.